fredag 12 juni 2009

Grattis svenska djur

I veckan blev det "nästan" klart....nu ska något gå allvarligt fel om det inte infrias... Jag pratar om det svenska undantaget vid slakt. Ja, i Sverige kommer det fortsättningsvis också att vara förbjudet att inte bedöva innan man har avlivar djuren. Tyvärr, har vi inte lyckats med att sprida vårt synsätt på djurskydd till resten av Europa än. Kanske kan vi ändra på det-vi har ju skickat Marit till Bryssel.
Men något håller på att hända för en viss oro över att det svenska sättet kommer att ge marknadsfördelar finns det tydligen....
Med detta kan ni sluta er till att för mig går djurskydd före religösa riter. När jag ska göra en rotfyllning ber jag om bedövning, om jag ska opereras vill jag vara nedsövd.

3 kommentarer:

Kjell Ericson sa...

Det låter bra att inte ha undantag för bedövning vid slakt (eller att inte ha undantag för momentan slakt).

Däremot är jag inte helt övertygad om att hela Europa ska leva som vi vill. Traditionell tjurfäktning i Spanien och surströmming+snus i Sverige. Lokala undantag gör att Europaparlamentet kan påtvinga viktiga frågor på länderna.

Viktiga frågor är förståss subjektiv... Enligt sossarna är sommarjobb i Sverige en EU-fråga... :-?

Carina Knorpp sa...

Jag menar nog att det vore bra om djurskyddstanken kunde sprida sig så att alla djur slipper känna onödig smärta och för mig skulle det inkludera förbud mot tjurfäktning. Jag tycker däremot att det får vara ok att vänta på att den spanska opinionen svänger. Det är viktigt med diskussioner och ifrågasättande av traditioner inom EU men lokala undantag kan vara bra.

Maria Bergström sa...

Jag tycker inte heller att lokala traditioner ska kunna legitimera djurplågeri. Jag tycker det vore fantastiskt om EU kunde agera kraftfullare när det gäller att påverka djurskyddet på nationell nivå i medlemsländerna.