torsdag 27 augusti 2009

3-åringar och datorer

Vad gör en 3-åring med en dator?

Den frågeställningen gjorde jag när jag i Barn- och Ungdomsnämnden såg en investeringsansökan från Tegelhagens förskola om att få köpa in 150 bärbara datorer för förskolans 3-5-åringar.

Jag vill gärna delge er svaret från rektorn Eva-Lotta Kastensholm:

3-5 åringarna på förskolan kommer att behöva datorer - det finns många bra program som stimulerar deras vidareutveckling. Vi kommer också att på ett lekfullt sätt träna in fingersättning så att de lätt och enkelt kan skriva på datorerna. Barns/elevers skriv-och läsutveckling underlättas och stimuleras på ett fantastiskt sätt via datorn. Därför måste vi börja tidigt.

Du är välkommen att komma på besök till oss!

Lita på att jag ska göra ett besök, jag är väldigt nyfiken! Roligt när det satsas framåt så här. De använder egna pengar, så jag utgår från att det inte är bortkastade pengar.

4 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

Om vår femåring fick bestämma helt fritt över sin tid skulle han alltid sitta framför datorn eller stå framför TVn och spela Playstation. Hans datorvana var redan som treåring i klass med min pappas och det var en fröjd att höra honom förklara för sin morfar när det räcker med ett enkelklick och när man behöver ta till dubbelklick. Utöver datorvanan ger stunderna framför datorn sonen utmärkt hjälp att öva på att läsa och räkna. Jag betvivlar därför inte alls att det är både roligt och lärorikt för barn i förskoleåldern att få använda datorer och eftersom alla inte erbjuds denna möjlighet i hemmet är det bra om förskolan hjälper till. Fast det får inte bli för mycket av det goda. Datoranvändning i den åldern kan nog ha en tendens att isolera och är inte definitivt inte något som bygger upp sociala förmågor. Just den sociala biten tycker jag är en av förskolans allra viktigaste uppgifter och därför är jag ändå lite skeptisk till att förskolorna använder prima lek- och bustid till datorundervisning. Dessutom finns det många skräpprogram som gör mer skada än nytta så det gäller att välja rätt i speldjungeln. Vi får hoppas att projektet genomförs på ett bra sätt och utvärderas ordentligt för vi måste gå försiktigt fram och fundera både en och två gånger när vi experimenterar med våra minsta medborgare.

Så var det avslutningsvis det här med fingersättning. När jag gick i högstadiet fick de flesta lära sig använda skrivmaskin (dock inte min klass för det glömde schemaläggaren bort), men detta ämne plockades sedan helt bort ur undervisningen, har det sagts mig. Fingersättning borde verkligen läras ut tidigt, om man behöver börja i förskolan låter jag vara osagt, men tidigt i skolan borde det ingå som en självklar del i läroplanen. De allra flesta använder datorn för att skriva idag och vi lär inte göra det i mindre omfattning framöver. Vore det då inte bra om vi från början lärde våra barn skriva snabbt och rätt samt på ett sådant sätt att de inte belastar kroppen fel?

Kjell Ericson sa...

Sant om vikten av fingersättning. Jag tror det tillhör de betygslösa nyttigheter barn behöver få förevisat.

Tillsammans med studieteknik, snabbläsning, tankekartor, minnestekniker, etc.

Vad mycket tid jag skulle sparat om någon lärt mig hur man övar snabbläsning i skolan. Precis sånt en politiker behöver kunna :-)

Josefin Silverfur sa...

På tal om inget, varför behöver de 150 datorer? Är alla de 137 barn som har plats på förskolan (enl. barn.sollentuna.se) i åldern 3-5 år? Måste alla sitta vid en dator samtidigt? Underligt. Fast det kanske framgår tydligt i deras ansökan, som jag i sanningens namn inte läst eftersom jag inte sitter i BUN.

Kjell Ericson sa...

Det framgår inte alls i deras ansökan hur de lagt upp det. Dessutom köper de in 180 datorer för klasserna F-2.

Det som däremot framgår är att de betalar med egen budget, vilket antagligen är det som fick alla politiker i BUN att ta det ganska lugnt.