torsdag 27 augusti 2009

Våldtäkt inom relation borde bestraffas hårdare

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i den våldtäktsdebatt som förs.
Det är uppseendeväckande att en kammaråklagare, som ska stå på den utsatta kvinnans sida, går ut och säger att våldtäkt inom en relation/äktenskap inte är att anse som våldtäkt. Men hallå - det borde ju vara tvärtom. I en relation där man lovat varandra att älska och respektera är det ju ett grövre brott med ett övergrepp. Det görs av den person man har som närmaste vän. Det sker kanske i den miljö som ska vara mest trygg, nämligen hemmet. Kanske finns barn med i bilden som ser vad som händer. Det är ju mycket mer kränkande än en okänd, desperat gubbe i en mörk park som man aldrig mer kommer träffa. De grundläggande mänskliga rättigheterna om alla människors lika värde och livets okränkbarhet borde väl också gälla kvinnor i sitt eget hem. Brottet kan rubriceras på flera sätt - våldtäkt, hemfridsbrott, äktenskapsbrott.........

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Det går inte att i ord beskriva hur eländigt det måste vara för de människor som inte känner någon möjlighet att avsluta en relationen (oavsett anledning).

Jag vet inte om jag håller med om rubriken. Jämföranden blir alltid krångliga.

Jag tycker det är synd att delordet "våld" finns. Det gör att man så lätt pratar om olika saker.