tisdag 27 oktober 2009

Trängselsavgift, ja tack

Jag har ändrat mig radikalt när det gäller trängselavgiften i Stockholm. Jag röstade emot men skulle inte göra det idag om jag hade möjlighet. Dessutom tycker jag att man borde höja avgiften och samtidigt sänka kollektivtrafikkostnaden. Som exempel på hur dåligt det fungerar kan jag nämna fredagens hemfärd då bussen från Sergels torg till rondellen vid WTC tog mer än 20 minuter. I bilarna är det bara en person, nästan uteslutande.

Jag är emot tvång men hur ska vi få människor att sluta ta bilen när beslutet att ta bilen till största del grundas på bekvämlighet? Jag är helt säker på att det finns personer som behöver ta bilen men samtidigt att det inte är främsta skälet för de allra flesta.

9 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

I trafiken som på så många andra håll är det ekonomiska incitament som gäller. Trängselskatten är ett sådant incitament som gör det mer motiverat att ställa bilen. Genom att konstruktionen inte ger möjlighet till t.ex. månadskort får man som bilist en tydlig signal att varje resa räknas och varje gång man ställer bilen finns det pengar att spara. Jag gillar den utformningen och tycker att den borde tillämpas även i andra sammanhang. T.ex. borde fordonsförsäkringar och fordonsskatt baseras på avläst körsträcka.

Vad kan man då göra som inte innebär en extra straffavgift och tvång? I min fantasi har alla bilar ett litet räkneverk som visar kostnaden för resan. I takt med att bränslet förbrukas ser föraren kostnaden stiga och efter en timmes köande är siffrorna kanske inte så roliga att titta på längre. Lägger man dessutom in skatten, försäkringen och kanske också en schablon för värdeminskning baserad på körsträcka tror jag fler skulle fundera nästa gång de slentrianmässigt sätter sig i bilen. Fast jag betvivlar att det någonsin kommer, för vilken biltillverkare vill att vi ska se hur dyr vår bekvämlighet faktiskt är?

Jag är bekväm av mig samtidigt som jag insåg systemets fördelar så nog tog det emot att bli tillfrågad i en folkomröstning. Det blev ett Ja från mig och det har jag inte ångrat.

Kjell Ericson sa...

Ekonomi är viktig.

Ett par fel är:

1) Det är gratis att trängas innanför tullstationerna.

2) Den som inte har fast parkeringsplats sparar pengar att flytta bilen (till företagets gratisparkering).

Att folk sedan är stressiga/lata/bekväma har jag ingen bot mot tyvärr.

Josefin Silverfur sa...

Håller med om ettan, men bara devis vad gäller tvåan. Dels säger lagen redan att gratis eller subventionerad företagsparkering ska förmånsbeskattas i de områden där det kostar att stå på gatan dvs där trängsel råder så i praktiken finns ingen företagets gratisparkering. Sedan borde vi verkligen börja diskutera i vilken utsträckning vi ska använda vår allt mer begränsade mark till att ställa bilar på, både vid folks hem och vid deras arbetsplatser.

Cindy Sturesson sa...

Eftersom vi i min familj inte äger någon bil så har jag funderat en del på det här med bekvämligheten. Jag vet att jag skulle bli bekväm om vi hade bil men nu infinner sig ett annat tänk. Alternativet att ta bilen finns ju inte så då blir det cykeln i ur och skur och med den tidsberäkning som då gäller. Knöligt ibland, det ska jag erkänna men samtidigt så befriande! Jag får vara utomhus och cykla minst en halvtimme om dagen = gratis motion och så blir man ju piggare! Storhandling för vår del handlar om att lasta 3-4 kassar på cykeln och så var det klart! Försäkring, värdeminskning, bensinpris är några saker jag sällan reflekterar över (jovisst händer det att vi hyr bil så några gånger per år tänker jag på det...). Vi väljer tåget när det är möjligt och ja, samvetet när det gäller de miljömässiga bitarna är inte helt irrelevant heller...

Josefin Silverfur sa...

Du är så bra Cindy! Tänk om det fanns fler som du.

Till och med när vi bodde inne i Vasastan hade vi i vår totala lättja bil. Det fanns oftast parkering på gatan och det var på tok för billigt med den av kommunen subventionerade boendeparkeringen. Hade det varit dyrare eller svårare att hitta plats hade vi avstått från bil och just hyrt när det behövdes istället. Det behövs fler insitament att ställa bilen eller att inte skaffa någon alls.

Maria Bergström sa...

En lösning vore också bättre lokaltrafik, jag som bor i Viby syndar oftast med att ta bilen, men det är för att jag "sparar" kanske mer än 2 timmar dagligen på att göra det. Bussmatchning med tåg fungerar dåligt där jag bor, framförallt om jag ska hinna lämna hunden på dagis i Husby.

Jag har dock alltid ställt mig helt bakom trängselskatten, och tycker att det är självklart att den som förorenar ska betala.

Josefin Silverfur sa...

Maria, du vet att "din" parkering försvinner och blir äldreboende ganska snart va? Då blir det till att hitta nya kreativa lösningar. Självklart ska kollektivtrafiken bli bättre, men eftersom det är våra allianskollegor i landstinget, det där gänget som tycker att 1 miljon per meter cityspårväg på ramavtal är en bra investering och att tunnelbanan är färdigbyggd, som fattar besluten på det området tror jag dessvärre det kommer att dröja innan vi ser nya bra kollektiva satsningar.

Maria Bergström sa...

Min avsikt är att spendera 2 timmar mer i kollektivtrafiken per dag, det finns positiva bieffektier med det också förutom den goda känslan av att inte släppa ut CO2 i atmosfären ;-)

Maria Sitell Kjelsson sa...

Vilket gensvar!
Det är trist att kollektivtrafiken inte är bättre, i områden som många åker i som ex Viby. Att stå och vänta i 30 minuter är helt ok på våren men inte lika kul i december kl 22.00.

När jag börjar räkna efter så tar det 1 timme för mig att ta mig till jobbet inklusive barnlämnning, 40 minuter när maken gör det istället. Enkel väg. Men jag gillar att åka kommunalt och känner mig enormt främmande för att ta bilen. Mina föräldrar var supermedvetna på 80-talet och vi körde i princip aldrig bil mer än när vi storhandlade eller reste. Jag kommer ihåg när jag cyklade med min fiol på ryggen i - 15 grader. Det gick, både för mig, cykeln och inte minst fiolen (som nog fick stämmas en något längre stund än vanligt efter de turerna).
Jag tror att jag blev van tidigt och jag hoppas att jag lär mina barn detsamma. Det får bli mer cykel med dem för det är bekvämt att ta bilen när de ska iväg på aktiviteter, det erkänner jag.