söndag 18 oktober 2009

Påtvingad skolfoton?

Jag sitter nu i dagarna med årets skolfoton för mina två barn. Drygt 1000 spänn går kalaset på ser jag.

Fotoföretagen är smarta. Kompisbilder att byta är populärt en stund hos barnen och upptar stor del av rasterna. Jag vill inte låta barnen stå utanför och har alltid haft svårt att välja i paketen. Så i år köpte jag av tidsbrist allt (inklusive magnetbilder att ha på kylskåpet, kompisbytarhäftet, klisterkorten, ett skolalbum och julklappsporträtten).

Jag tycker synd om de som känner sig påtvingad dessa fotokostnader med format de helst skulle vilja slippa men erbjudandets utformning gör det svårt att sålla (bra rabatt om man tar allt).

Vad jag vet så beslutar skolan i dessa frågor, så första instans är såklart föräldrarådet. Men någon läsare kanske har erfarenhet från en skolfotograf som inte skapar köphets.

1 kommentar:

Josefin Silverfur sa...

När jag satt som ordförande i elevrådet på Häggviksskolan för ca 60 år sedan lämpade rektorn över allt som rörde skolfotograferingen åt elevrådet att avgöra. Det var en riktig mardröm. Vi begärde in offertförslag från de två företag som helt dominerade marknaden på den tiden, Sefo och Photomic, och sedan utbröt kaos. Jag och även vissa andra i styrelsen blev uppringda dagligen av de två säljarna. Den ene sökte t.o.m. upp telefonnumret till vårt sommarställe där jag var ensam med en kompis, för det här var ju långt före mobiltelefonernas tid, och ringde dit flera gånger under en helg för att övertyga mig om just deras förträfflighet.

När vi beklagade oss över hur de hanterade frågan sockrades buden för med gratis pärmar med kopior på alla porträttbilder till elevrådet. Vi insåg att valet var oss fjortisar övermäktigt så vi försökte oss på någon form av Salomonisk rättvisa genom att låta det ena bolaget få ta hand om skolkatalogen och det andra porträttbilderna. Av den enes glädje och den andres bitterhet förstod vi ganska snabbt att de stora pengarna finns i porträttbilderna.

På vår sons förskola anlitar man ett bolag som heter JB-Studio AB och de har förvisso paketerbjudanden som alla andra, men av magnetbilder, kompisbytarhäftet och klisterkort har jag inte sett röken. Fast det kommer väl med automatik i skolåldern och då sitter jag antagligen där med en uppsjö leende kloner av min son och grämer mig än en gång över att bolagens säljtaktik gör det näst intill omöjligt att säga "tack, men nej tack!"