tisdag 24 november 2009

Ledare som lär sig

Kan någon förklara det här för mig? Polisförbundet rasar för att Stockholms länspolismästare Carin Götblad ska föreläsa för chefer i Göteborg, på sin fritid(!). Hon har dessutom fräckheten att ta betalt. Argumenten är skrattretande.

Ordföranden för Polisförbundet i Västra Götaland förklarar frankt att ”när man har semester så ska man faktiskt vila”. Smaka på den, alla hemmafixare. Tillhör du den rätt stora grupp svenskar som har sysselsatt dig med takläggning, altanbygge, målning eller något annat ansträngande på semestern kan du räkna med en skarp reprimand från just ditt fackförbund för ”felaktigt utnyttjad semester”. Eller kanske inte. Jag har faktiskt aldrig hört någon facklig representant försöka styra människors fritid. Men någon gång ska ju vara den första för allt.

Dessutom borde hon, enligt samme ordförande, ”ägna sig åt den egna organisationen”. Men hon hade ju semester, och skulle vila? Andemeningen i argumentet är att Carin Götblad inte har något att lära ut till sina chefskollegor i Göteborg. Jag vet inte om han har rätt eller fel, men jag anar vad cheferna i Göteborg tror. Tycker de att Carin Götblad kan lära dem något är de kloka som vill lyssna. Viljan att lära av andra är en viktig del i kvalitetsarbetet.

Fackets ordförande i Stockholm kritiserar Carin Götblad för att hon håller föredrag som en sidoverksamhet. Han missar ett annat mål. Carin Götblad är inbjuden till Göteborg i egenskap av bra chef. Hon ska föreläsa för chefer, inte poliskollegor i Göteborg. Hon är inbjuden för att just hon som person anses ha något särskilt viktigt att förmedla om ledarskap. Då har hon föredömligt tagit semester för att hålla rågången mellan sin tjänst och sin personliga kompetens. Vad är problemet?

Jag tror att Polisförbundets två representanter är lite avundsjuka på att ingen vill betala för att höra dem hålla föredrag. Det är den snällaste anledning till detta ”raseri” jag kan komma på i alla fall.

Som en parentes vill jag flagga för en felstavning som är så vanlig i media numera att den måste ha lärts ut på Journalisthögskolan. TT skriver ”Normalt sätt…” på ett sätt som jag sett alltför ofta det senaste året. Ni är många journalister som måste skärpa er. Så här får det inte sä ut.

Inga kommentarer: