onsdag 23 december 2009

Julens givmildhet

God Jul!

Ett tema för julen är att tänka på de som har det sämre ställt. Eftersom Jesus födelse inte fastställs i bibeln samt att de vise männens gåvor kommer först om två veckor så borde givmildhetstemat passa en ateist som jag lika bra som övriga.

Ett ofta återkommande önskemål är att det ska vara skattefritt att skänka pengar till välgörenhet.

Jag sympatiserar med tanken. Det borde ge biståndsorganisationerna 30% mer (ifall folk vill skänka lika mycket).

Men jag är för enkelhet i system, inlusive skattesystemet.

Om skattefriheten är viktig så är min kompromiss att staten ska tillföra dessa 30 öre för varje skänkt 70 öre och fördela dessa bland flera organisationer (så att inte bara den som annonserar bäst får mest).

Återigen en God Jul till er alla - speciellt till de som inte har möjlighet att läsa detta.

1 kommentar:

Carina Knorpp sa...

God Jul!
Givmildhet är ett bra tema och kanske man skulle försöka att utöka antalet gånger under året som man ger.
Idén med skattefrihet på pengar till välgörenhet är tilltalande.

En annan sak som man bör ge mer av är sitt blod.
Jag tänker återuppta mitt blodgivande i början av nästa år. Jag utmanar alla Sollentuna folkpartister att göra detsamma!

med önskningar om en lugn och stämningsfull jul!