tisdag 22 december 2009

Se din tomtgräns på webben

Idag så ser jag nyheten att Sollentuna släppt en karta på webben över geografisk information. Adressen dit är http://gis.sollentuna.se/

Jag gillar det skarp och tycker det är bra information till medborgarna.

Som tekniker skulle jag gärna vilja få ut gränsinformationen och lägga det som ett lager på kartor från Google. Då får man flygfoton och liknande som höjer kvaliten. Dessutom tvivlar jag på att tillverkaren av den här kartan är lika användarorienterad som Google.

Men innan jag klagar så applåderar jag och tackar för en trevlig interaktiv julklapp. Ännu en bit av framtiden har kommit till oss.

2 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

Patrik Öhrström, tf Mät- och Kartchef i Sollentuna låter hälsa följande: "När det gäller innehåll och funktion, speciellt jämfört med Google, systemet är fortfarande under uppbyggnad så det kommer mer funktioner och ytterligare kartdata så snart det bara är möjligt. Flygfoto är på gång, men militären har inte färdiga med spridningsgodkännandet så vi kan inte släppa ut det externt än."

Skulle man känna sig lockad att leta svartbyggande grannar med hjälp av tjänsten kan det vara bra att veta att "datat som visas är karterat från flygfoton tagna 2007, så det kan ha hänt saker sen dess. Målet är förstås att ha så aktuellt data som möjligt på webben, men vi har inte hunnit med det än."

Håll alltså ögonen öppna för mer och kom gärna med kreativa förslag till kommunen om vad som borde finas i kartan. Förskolor, fotbollsplaner, papperskorgar, hundrastgårdar, lekplatser, fornminnen, provocerande rondellkonstverk? Gör en önskelista i en kommentarsrad här på bloggen så förmedlar jag vidare till berörda parter så att de kan fundera mer kring önskemålen.

Kjell Ericson sa...

Nu har jag funderat över lite mer.

Precis som du skriver så borde skolor och förskolor vara utmarkerade.

Kanske kommunala lekplatser?

Länkning till Google Streetview skulle vara trevligt. Jag ser att de har fotat väldigt mycket av kommunen (jag hoppas arkivariet försöker få tillgång till bilder för framtida generationer).

Egentligen skulle jag vilja att kartinformationen (främst skolor och förskolor) skulle vara offentligt. Google skulle kunna göra mer av det än vi någonsin orkar eller har fantasi till.

Förresten har jag misslyckats med att få ut en hanterbar lista med adresser till förskolor och skolor. Gudarna vet om kommunen har digitalt sammanställt.

Flygfoton ser jag finns nu (om än lite lågupplöst).

Åh - en sak till. Enkel uppenbar länkning till adress och zoom-nivå skulle vara bra. Då kan många tydligt länka till sin tomt (kanske få tomten/tomter färgmarkerade också).

Bra jobbat!