onsdag 20 januari 2010

Socialdemokraterna påtvingar 15 sommarjobb till skolan

Vid gårdagens sammanträde i Barn- och ungdomsnämnden så yrkade de "rödgröna" på att minst 15 ungdomar ska få sommarjobb inom områdena förskola, skola eller fritidsgård.

Anna Vikström (2:e vice ordförande i BUN) skriver om det på sin blogg. Motiveringen är att det ändå är så stor budget och att ge "unga en chans att pröva på arbetslivet och tjäna lite pengar".

Är syftet att pröva arbetslivet inom nämnda områden så är knappast sommaren rätt tillfälle. Lite som att nattarbeta på eftermiddagar.

Är syftet att tjäna lite pengar så är det såklart bra att kräva minst 15 jobb utan krav på kvalité eller innehåll. Tumrullande påhittade jobb låter inte lockande men har provats förr.

I hennes blogginlägg får jag uppfattningen att lönen ska komma från kommunens budget - vilket antar jag ger skolor möjligheten att ansöka om en sommarjobbare/hustomte. Är det bra?

Förslaget känns fel och avslaget är knappast förvånande. Att framförhållningen i yrkandet var mindre än 60 minuter är inte heller seriöst.

Missförstå mig rätt ändå - sommarjobb är viktigt och alla arbetsgivare bör inventera sitt behov. Men att påtvinga 15 jobb?

Att besluta bort arbetslöshet har aldrig lyckats. Tänk om de hade yrkat på ett mål att hitta 15 sommarjobb istället.

3 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

Jag tror inte heller på framtvingade sommarjobb.

På mitt jobb brukar vi ta emot sommarjobbare, oftast sådana som varit hos oss under sin PRAO-period. Vissa av våra PRAO-elever frågar själva om möjligheten att komma tillbaka och sommarjobba, andra upplyser vi. Under alla de år företaget funnits, vilket är närmare 40 år, vet jag inte en enda gång som någon själv sökt upp oss och frågat efter sommarjobb utan att ha haft en tidigare relation från t.ex. PRAO eller som barn till anställd. Antingen saknas det initiativförmåga hos många unga eller också är det något jätteläskigt med att ringa eller komma förbi och fråga som det bara är jag som inte förstår vidden av. Jag drar paralleller till när jag satt i elevrådet på högstadiet och anordnade "operation dagsverke"; "Det finns inga jobb" hörde vi påtagligt ofta från våra jämnåriga. När vi ringde runt fick vi dock många napp och till slut hade vi fixat fram jobb åt alla som inte ordnat ett själva. Jag tror alltså att det faktiskt finns sommarjobb att få för de som verkligen vill, men då kan man inte hoppas på att kommunen eller någon annan fixar fram dem.

Att ta emot en sommarjobbare några veckor är inget som normala arbetsgivare är rädda för när en driftig och arbetsvillig ungdom aktivt erbjuder sina tjänster, men då måste de som söker tänka bortom livsmedelsbutiker och kommunal parkskötsel.

Att det inte gick lysande i projektet 2009 som skulle "finkamma kommunen på sommarjobb" förstår jag dock. Vårt företag fick ett brev, det var allt. Vi valde att inte anmäla oss till projektet eftersom jag ogillar idén med lottdragning av platserna bland de sökande. För en ung människa som själv visat lite initiativförmåga och sökt upp oss hade det dock funnits plats och finns säkert även kommande somrar. Sådant uppmuntrar jag, och säkert även andra arbetsgivare, mer än gärna.

Anna sa...

Här finns en lista på sommarjobb som folkpartiet och socialdemokraterna i Upplands-Bro lämnade i sitt budgetförslag. http://hansbergstrom.blogspot.com/2009/11/budgeten-innehaller-jobbpaket.html Tycker den är intressanta exempel på sommarjobb i en kommun.

Kjell Ericson sa...

Jag är inte den som är duktigast att hitta saker hemma (säger min fru). Men på den sida Anna pekar på ser jag bara att de kommer erbjuda ungdomar sommarjobb i betydande omfattning. Inte någon lista.

Länken till budgetförslaget var trasig också. Men jag är intresserad vilka sommarjobb andra kommuner erbjuder.

Det felet jag tyckte ni gjorde var att i yrkandet ange resultatet istället för det som behövs för att sträva mot ett resultat.