söndag 28 februari 2010

Bygglov för moské i Sollentuna

Jag läste i DN att Lennart Gabrielsson (FP), Torbjörn Rosdahl (M), Freddie Lundqvist (S) och de andra höjdarna gemensamt meddelat att de kommer att anvisa mark för att det ska kunna byggas en moské centralt i Sollentuna. Folkpartiets väljare borde självklart vilja att moskéns bygglov ska hanteras på samma sätt som centrumkyrkans, enligt lagen helt enkelt, och utan någon positiv eller negativ särbehandling. Fritt fram för en fullskalig moské med minaret alltså, kanske i stil med Hassan II moské i Casablanca? Jag sitter ju i Miljö- och byggnadsnämnden som ska hantera bygglovet och gillar förändring, kontraster, utländska influenser och nytänkande arkitektur och har dessutom inga band till någon religion så det är väl bara att tuta och köra?

Näpp, så lätt är det inte. Byggandet i vårt land styrs framförallt av Plan- och bygglagen (PBL). Jag kan meddela att jag läst den. Den innehåller inte ett ord om moskéer, kyrkor eller andra religiösa byggnader. Däremot finns det en liten passage i 3 kap. 1 § som har betydelse, "Byggnader skall ha en yttre form och färg som är estetiskt tilltalande, lämplig för byggnaderna som sådana och som ger en god helhetsverkan."

För att få bygglov måste alltså moskén vara estetiskt tilltalande. Är det vad Islamiska föreningen tycker om? Eller vad arkitekteliten tycker är snyggt? Det vi ledamöter i byggnadsnämnden gillar kanske? Lagen ger inte några förklaringar till begreppet så det blir till att söka sig till förarbetena. Jag låter datorn damma av en dåligt inskannad version av proposition 1985/86:1. Där ger faktiskt lagstiftarna råd om hur begreppet ska tolkas, "Det bör emellertid finnas ett uttryck i bebyggelsemiljön som kan bedömas vara allmänt uppskattat av kommunens innevånare." Ser man på, estetiskt tilltalande är alltså det som kan antas vara allmänt uppskattat av kommuninvånarna.

Det är ingen hemlighet att många människor är superkonservativa när det kommer till byggande och arkitektur. NIMBY, Not in my backyard är mer regel än undantag och det är långt ifrån ovanligt att ha en sentimental vurm för byggnader som ser ut som man är van att byggnader ska se ut. Ta villorna i Silverdal eller Östra Kvarnskogen som exempel. Det finns Sollentunabor som helt öppet förklarar att det inte är riktigt ok med sådana nymodigheter som svarta hus. Vad ska de tycka om en moské? Det tar helt enkelt tid för många att acceptera nya grepp inom arkitekturen.

Jag tror det måste till en ganska sparsmakad och Sollentunaanpassad moské för att kunna leva upp till kravet på trolig uppskattning hos kommuninvånarna. Så likhet inför lagen innebär i detta fall att arkitekten som ritar en moské faktiskt inte kan ta ut svängarna på samma sätt som om hen ritade en kyrka. För kyrkoarkitektur har Sollentuna haft tusen år på sig att vänja sig vid. Självklart går det dock att rita en moské som fungerar. Den vid Björn Trädgård på Söder i Stockholm är ett bra exempel.

Aj då, nu ser jag att jag läste fel i DN. Det var visst en annan namnkunnig skara som enats om en moské och det var i Rinkeby och inte Sollentuna den skulle byggas. Nåja, nu är jag alla fall lite förberedd den dagen det dyker upp önskemål om en moské i Sollentuna.

3 kommentarer:

Kjell Ericson sa...

Haha!

Jag tycker en moskë skulle vara spännande och att det helt klart tillför stadsbilden något.

Som ateist så har jag knepigare med religionsutövares övertygelse, men i praktisk livssyn brukar det inte vara några problem.

Du, Josefin, kan säkert gräva upp vad lagen säger om minaretutrop eftersom det ofta tas som argument mot. Jag motsäger mig gärna all form av störande åsiktsutropande i fria luften. Gäller både politik och religion.

Anna-Lena Johansson sa...

Håller med om att att en moské kan bidra till en spännande stadsbild.
Som ateist har du väl förmodligen redan tagit ställning, så religionsutövarnas övertygelse behöver väl inte innebära några knepigheter eller? En moské utan minaretutrop är väl som en kyrka utan kyrkklockor antar jag och det vill vi väl inte förbjuda?

Kjell Ericson sa...

Nja, Anna-Lena. De gånger jag varit i muslimska länder så har jag inte förstått vad de ropar ut. Men som jag förstår det så är det böner eller kallelse till bön.

Det är lite skillnad med ropande människor 5 gånger om dagen och tutande horn eller klingande kyrkklockor.

Men jag är övertygad att det här inte är något problem. Jag vet inte ens hur de gjort där de har minareter i Sverige.