tisdag 16 februari 2010

Hushållsnära tjänster ligger mig varmt om hjärtat..

Häromdagen kom statistik som visade att främst höginkomsttagare utnyttjat möjligheten till avdrag. Men, siffrorna hänför sig till 2008, jag väntar därför med spänning på material från 2009 då kunden sedan 1 juli endast betalar halva kostnaden.

Ingen behöver längre ligga ute med pengar och detta har gjort det möjligt för betydligt fler att nyttja tjänsten.

Därför väntar jag med spänning på statistiken från 2009.

Ca 12 000 nya arbetstillfällen har skapats - och många svarta tjänster har tack och lov försvunnit.

Glädjande är också att denna reform inte kostar samhället något utan genererar statskassan inkomster.

Jag gratulerar den borgerliga regeringen till denna utmärkta reform.
Något som irriterar mig i debatten om hushållsnära tjänster är utrycket "man ska ta hand om sin egen skit" alltså att det är fult att låta en annan person städa i det egna hemmet - man ska göra det själv.

Då undrar jag om den som anser detta också anser att man på sin arbetsplats, på allmänna toaletter, sjukhus, hotell, restauranger, tåg och flyg också ska städa den yta man nyttjar?

Om inte, varför då i så fall?

Städpersonalen utför ett viktigt arbete - tänk tanken att bli opererad i en ostädad = smutsig operationssal.

Städning är ett hedevärt och viktigt arbete som vi inte kan klara oss utan.

Tyvärr är det inte ovanligt att städpersonal inte "ses" eller att vi i vårt jämlika samhälle behandlar dessa viktiga välfärdshöjare nonchalant.
Läs krönikan av Hillevi Wahl i Metro igår.http://www.metro.se/2010/02/16/8964/har-du-halsat-pa-en-staderska-i-dag/

Städning - ett riktigt viktigt jobb!

Monica Kolmodin-Winberg

Inga kommentarer: