måndag 15 februari 2010

Köttklister

I veckan som gick kunde vi läsa i Dagens Nyheter att EU( inklusive Sverige) godkänt ett slags köttklister med produktnamnet Fibrimex.
Det består av två stycken proteiner trombin och fibrinogen som naturligt finns i blod och är nödvändigt för att blodet ska koagulera. I detta fall utvinns produkten från gris eller ko. Med hjälp av denna fiffiga produkt kan mindre köttbitar (som annars går till spillo) klistras ihop till något som liknar t.ex en fläskflilé. Inga onödiga tillsatser och toppen för köttindustrin som slipper kassera kött. Javisst, men vem blir lurad? Konsumenten förstås som tror sig köpa en bit helt kött som visar sig vara ett lappverk. Märkning måste naturligtvis finnas, men hur många läser det finstilta på den lilla etiketten? Jag föredrar att efter putsning själv binda ihop min köttbit med hederligt steknöre till den form jag önskar.

1 kommentar:

Josefin Silverfur sa...

Själv föredrar jag om hela djuret slipper kasseras och jag avstår därför både från helt och lappat kött. ;-)

Fast jag håller med dig om att det måste finnas märkning och att konsumenten antagligen kommer att missa den.