söndag 21 mars 2010

Ska sexköpares familjer få brev?

I Aftonbladet läser jag om Beatrice Asks tankar om hur man ska skicka delgivningsbrev till misstänkta sexköpares hemadress.

Jag tycker inte om sexköpare och tycker att många fall där samtycke saknas är solklara våldtäkter.

Ett citat från artikeln får visa varför jag är starkt tveksam mot förslaget: "Beatrice Ask tror att hotet om ett brev hem till familjen eller skadan av ett faktiskt brev är effektivare än flera års fängelse."

Vad händer om mottagande person faktiskt är oskyldig? Tänk om den misstänkte köparen var han som lånade/stal min bil? Ett felaktigt skickat brev ger knappt en ursäkt - även om avsändarens mening var att ge mottagaren ett straff motsvarande flera års fängelse.

Kronofogdebrev och inkasso bör också vara diskreta. Att brev hamnar i fel brevlåda är inte ovanligt. Hon tog tillbaka att budskapet skulle stå på kuvertet, men ändå.

Skicka brev till dömda brottslingars familjer är en helt annan sak.

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Beatrice Ask har visst backat och man ska inte se tankarna som något konkret förslag.

Då kan jag bara säga att jag själv såklart haft snarlika tankegångar om skampålar för de som är skyldiga i mina ögon. Men jag har insett att det inte blir så bra ide.

Brottsoffer ska dessutom tack o lov inte agera domare. Det insåg jag själv när mina första strafftankar innehöll dödsstraff eller värre på den ficktjuv som snodde min plånbok.