måndag 15 mars 2010

Slut på pengar i Sollentuna?

Budgetuppstart på plan 13 innebar som väntat inga änglakörer eller dansande björnar jonglerande med facklor. Nåja, politiken kostar att man ibland förslösar några av sina timmar till ingen nytta, men det är det värt. Vad som också är värt något är att kunna betala sin parkering med SMS. Jag hade glömt lägga tillbaka bensinkortet och de svenska pengarna i plånboken efter utlandsresan. Kommunens avtal med VISA och Mastercard har inte kommit igång än och våra parkeringsautomater tar inte Euro (Ja, så är det faktiskt, trots att vi är en Eurokommun!) så jag stod för ett ögonblick bestört vid automaten och tänkte fula tankar tills jag kom på att jag kan betala p-avgiften med telefonen. Så otroligt smidigt! Ett litet SMS och vips har man betalt för en timme. Påminnelse kommer sedan automatiskt innan timmen är slut och man kan förlänga i oändlighet. Vilket jag också fick göra på budgetuppstartsmötet, fast det bidde kortare än planerat.

Jag har frågat runt lite bland folk för att höra när man tror att världen (läs Sollentuna) är mogen att skippa mynten i automaterna. Mynthanteringen är dyr både för att automaterna ska tömmas, men också för att de bryts upp och stjäls ur. Vad säger ni andra, när törs vi skippa mynten och bara hänvisa till kort och telefon? Kan man kanske rent av tänka sig att helt skippa automaterna och bara ha telefonbetalning? Det skulle spara en god slant åt kommunen och möjliggöra avgiftsbeläggning även där det bara finns ett fåtal platser, något som är omöjligt idag.

Regeringen gillar för övrigt inte kontanter, kan man förstå av nya lagförslag som ska ge mindre kontanthantering (DN, SvD). Parkering är dock inte en regeringsfråga utan i allra högsta grad kommunal. Jag är nyfiken. Vad tycker du?

Vill du SMS-parkera centralt i Sollentuna? SMSa 58 följt av mellanslag och därefter bilens registreringsnummer (58 ABC123) till 72395. Du får en bekräftelse per SMS. Kostnaden är 10:- vilket är 2:- mer än om du vänder ut och in på byxfickorna i jakt på småslantarna.

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Jag tror inte man kan skippa mynten än på länge. Men det finns grader i helvetet - man kan ju skippa enkronor och femmor att börja med. Enkronebetalning sker med kort.

Om SMS möjliggör fler platser där det idag behövs betalning så tycker jag att man kan införa det på de platserna. Det är ju antagligen få platser och alternativ kanske finns om man orkar gå.

Hellre tre platser med SMS än en långtradare som står i veckor där andra vill stå.