fredag 30 april 2010

Nej till burka, nej till förbud

Jag förstår de som tycker det är skönt att stänga ute världen i en burka. Men stänger man ute världen så får man acceptera att den ovana världen inte riktigt kan hantera det.

Oavsett orsak till att man vill dölja sig så är ett förbud så dumt så man baxnar. Nån önskan till minskning av kvinnoförtrycket är ju inte heller motivet.

Jag ger inte mycket för att någon religion påbjuder burka. Men om jag inte kan hantera att någon ser ut som spökplumpen på stan så är det jag som har störst problem.

Som protest så finns det många andra klädesplagg man kan använda om man vill stänga sig inne från världen.

Biodlare, MC-hjälm eller skidmask. Modet för burka kommer ta sig nya vägar. Nån som tror motsatsen?

DN, SvD, DN

9 kommentarer:

En dåre på gatan sa...

Det är helt rätt av Belgien!

Islamiseringen av Europa måste stoppas eftersom islamistiska sekter inte respekterar demokrati, (även moderata muslimer säger att bruket av burka tillhör en sekt). Dessa sekter har som mål att förvandla hela kontinenten till islam och att alla som "kränker dem" förtjänar att dö.

Läs mer om varför burkan måste förbjudas i västvärlden:

http://darenpagatan.blogspot.com/2010/04/aven-barn-forstar-att-burka-ar.html

Anonym sa...

Jag håller med nr.1
Islamiseringen av Europa måste stoppas.
Islam är en odemokratisk.kvinnoförtryckand relegion.
Samt att vissa kretsar av dem är så aggresiva de kräver sahria
i det land de flyttar till.Här måste vi bestämt vara på vår vakt
att aldrig backa.Att man har sin tro sin slöja sin mötesplats
det är en annan sak.
Burkan hör inte hemma ute på gator och torg.Sharia..aldrig..
här ska svensk lag gälla.

Kjell Ericson sa...

Jag vill inte ha sekter oavsett vilken religion de har.

Jag ser flera hinder att dölja sitt ansikte i samhället (på banker eller kontakt med människor). Det framkommer också i belgiska kommentarer. Men det är inget skäl för totalförbud.

Riktiga orsaken är mer islamfobin, men det vågas inte sägas.

Ingen ska tvingas på verkan religion eller ett klädesplagg. Men på samma sätt är lagstiftning mot ett klädesplagg en snårig väg att gå.

Förändringar i plagget kommer skapa problem för lagstiftningen. Är det värt det?

En demokrati segrar inte genom förbud. Inte ens 1800-talets Sverige kunde förhindra utgivande av det "tjugondesjätte" Aftonbladet. Vill ni förbjuda biodlingsliknande dräkter på allmän plats också?

Anonym sa...

Knallar du in på en bank med din biodlarmask så undrar jag hur det står till. Och, ja, motorcyklisten ska ta av sig hjälmen när han inte kör så att man kan identifiera honom. Och, nej vi är inte fria att klä oss som vi vill i alliansens sverige heller!

Anonym sa...

Passa er för snart har vi ett Hizbolla parti här också.
snart 1 mille sedan 2 och tre med denna massinvandring.
Upprigtigt bara inom ett tiotal år står vi inför ett totalförändrat sverige.
Det är inte människorna det är religionen Islam jag är orolig för.
Aggrisiviteten mot andra sk otrogna
Det är just att de blandar in politik i sin religion.

Sven Tycker sa...

Jag har förstått att burka och liknande är ett mycket stort problem i Belgien. Det finns nästan 100 kvinnor som spökar ut sig i det. Det finns ännu fler biodlare och MC-förare. För att inte prata om alla som drar upp halsduken över ansiktet när det blåser kallt. så visst måste det förbjudas.

Det är dessutom löjligt med nedhasade byxor så att kalsongerna syns, nunnedräkter, långgkjolar, högklackat osv osv. Förbjud allt som inte passar den lokala seden!

Jag såg i går en tjej som hade sminkat sig nå't så fruktansvärt att hon inte gick att känna igen. Förbjud!

Maria Bergström sa...

Så länge man inte skadar någon annan, så kan jag inte se att det är nödvändigt med ett förbud mot burkor. Därmed inte sagt att jag gillar burkor, tycker det är ett otyg ;-)
Hur man hanterar banken, vet jag inte. Men vem går till banken för bankärenden? Internet har löst problemet. Man kan ha burka och göra bankärenden hemma.

Christina Nelson Södersten sa...

Vissa säger att tjejer som är lättklädda får skylla sig själva om det blir antastade. Män kan ju som sagt inte hålla sig från att begå övergrepp på sådanan kvinnor och det i sin tur leder till fördärv som skapar jordbävningar (enligt islamsk ledare). Men det spelar ingen roll om vi förbjuder det ena eller andra. För så länge fördomar finns kvar och att inte behandla medmänniskor som sina nästa, det råder ingen förbudslag över.

Anonym sa...

Jag tycker det är väldigt märkligt att förbjuda vissa klädesplagg. Idag är det burqa, imorgon...jeansjackor? Herregud, i ett fritt demokratiskt, samhälle måste människor få klä sig hur de vill. Jag har själv mött kvinnor på stan klädda i burqa (eller niqab?) och visst känns det märkligt och främmande i vårt samhället och för vår kultur. Men jag tycker ändå inte att det är okej med förbud. I Frankrike påstår de att förbudet bland annat införs för att motverka kvinnoförtryck. Ja tjena, om de här kvinnorna inte ens kan gå utanför dörren utan bara sitter hemma hela dagarna, hur mycket mindre förtryckta kommer de att känna sig då?