torsdag 1 april 2010

Trafiken i Stockholm

Det Stockholm som jag växte upp i var inte lika trångt! Numer åker jag in till centralen varje dag med pendeltåg. Där envisas jag sedan med konststycket att följa med strömmen mot T-banan för att sedan svänga av och gå upp i uppgången vid pressbyrån precis vid spärren intill T-banegrindarna. Alltid lika spännande! Vad som slår mig som en våt filt i ansiktet varje morgon är att centralen inte är byggd för den mängd människor som passerar. Samma sak gäller förstås insikten de flesta resenärer fick när tågen inte gick för någon månad sedan- vart ska alla kollektivresenärer ta vägen? Ett större trafikolycka på Essingeleden och man ställer sig samma fråga angående bilarna.

Infrastrukturen har fått vänta alltför länge. Det gamla Dennispaketet hade säkert redan behövt putsats på, om det nu hade blivit verklighet. Idag skriver MP att förbifart Stockholm inte löser problemen för alltid. Nej, kanske inte så förvånande. Men vad är lösningen? Är det att hindra folk från att flytta till Stockholm?
Nu kommer en del väldigt stora satsningar på infrastruktur, förbifarten och Citytunneln- jag hoppas att det lindrar problemen. Jag undrar vad MP vill göra-rent konkret! Jag tror inte på en "antingen eller" politik, Stockholm behöver både vägar och kollektivtrafik. Ganska många har också behovet av att en i familen reser i nord-sydlig riktning, och de finns i Sollentuna. Inga tvärförbindelser mellan slussen och Stockholms Universitet hjälper då. För många innevånare i Stockholms län är huvudstaden något som ska passeras två gånger per dag.

Men just idag kanske man kan flyga på kvasten, eller vad tror ni?

5 kommentarer:

Kjell Ericson sa...

Kvasten är underskattat transportmedel helt klart :-)

Så länge vi envisas att bo i Stockholm kommer vi behöva en ny västerled med jämna mellanrum. Det skriver ju även MP.

De beskriver massor med problem förresten, men inte lösningarna.

Jag och fikarummssnackat i veckan ger dom rätt ändå (om det nu stämmer) att det är önskvärt med bra kollektivtrafik utmed förbifarten. Allt för mycket av den varan går genom city. Men jag har inte hört dem ropa efter en ringledstunnelbana.

Att dagen till ära trolla bort trängsel är en god gärning. Jag ser hellre att man har en plan på att lösa problemen.

Martin sa...

Ni verkar ha missat att MP har en trafikplan för hur framkomligheten i Stockholm kan öka samtidigt som sårbarheten och trängseln minskar. Mer än vad Stockholmsöverenskommelsen lyckas med, minst sagt.

Adam Axelsson sa...

Hej FP. På länken nedan kan ni läsa om vår trafikpolitik för Stockholm. Bland annat finner ni där ett rapport som heter "En moderna och fungerande trafik i Stockholmsregionen". Så slipper ni undra "vad MP vill göra-rent konkret".

http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=193155

/Adam Axelsson (MP)

Carina Knorpp sa...

Hej MP,
Vad kul att ni läser bloggen.
De flesta idéerna om tvärförbindelser av olika slag är utmärkta och borde självklart bli verklighet så fort som möjligt.
I ert program står:
Järnväg med hög kapacitet behövs för arbetspendling från Mälardalen och för att pendeltågen ska kunna få tätare turer. Spåren ska kunna användas för godstransport den del av dygnet som kollektivtrafiken inte går.
Och visst vore det jättebra, jag håller helt med.
Jag har bott brevid järnvägen i Norrviken i 7 år. På sträckningen av tågtrafiken genom Sollentuna skulle det bli svårt att få in fler spår (omöjligt-jag vet inte). Man upplever det verkligen som att det går tåg jämnt där. Arlanda express, godståg, X2000, Upptåg och pendeltåg. Det finns inte många spår och växlar över. Förutom den miljösituation som de som bor längs järnvägen redan har (tyst fin räls vore bra!)så visar det sig på tågen hur nära max kapacitet som det nuvarande systemet kör så fort det snöar ordentligt. Min poäng är att jag, tyvärr, inte tror att det ni föreslår räcker för att bota problemen. Det vore fortfarande intressant att veta exakt hur ni vill få fram mer eller bättre räls och växelsystem som klarar en större utbyggnad av kapaciteten av norra stambanan.

gardebring sa...

Grundproblemet ligger väl i huvudsak i att förbifarten inte löser Essingeledens problem, det argument som oftast luftas i debatten. Vägverkets egen utredning visar tvärtom på en ökad trafik på Essingeleden som en direkt följd av att förbifarten byggs.
Tyvärr har diskussionen om förbifarten urartat i en svartvit debatt där man antingen tvunget inte ska bygga några vägar alls, eller annars tvunget måste bygga just förbifarten.