onsdag 28 april 2010

Ungdomar och politik

Idag var jag på ungdomens dag som anordnades i Satelliten av Sollentuna Ungdomsråd. Jättekul och ett bra evenemang. Så många ungdomar som hade åsikter och ville prata om skolan, samhället och -ja politik.

Vad har jag tagit med mig från dagen? Här kommer en del.
Skolmaten är nu, som när jag var ung, något folk ofta inte är nöjda med.
Ett förslag som vi diskuterade fram över lunchen var att det bör erbjudas mellanmål de dagar när lunchen serveras redan kl 10.40 (något jag tycker är uselt)och skoldagen slutar efter kl 15. Kanske schemaläggnignen skulle bli lite mer kreativ då?
Vi får titta lite extra på hur vi ska få in matkvalitet i upphandlingsunderlaget.

Ungdomarna vill ha besök av politiker i skolan. De ska helst prata om vad politik är och hur man jobbar med politik. Skolval hade de från årskurs 7 inte hört talas men tyckte att det skulle vara ett jättebra tillfälle att sätta sig in i politik. De yngre ungdomarna tyckte att åldern för att rösta skulle sänkas till 16 år men de som var 16 eller äldre tyckte att det skulle fortsätta vara 18 år.

Många kloka ord sades. Tack allihop, ni ger mig hopp om framtiden.

Inga kommentarer: