fredag 11 juni 2010

Kundvagnar på drift

Josefin Silverfur har nu lagt ned ett förnämligt arbete för att tränga tillbaka kundvagnsanarkin. Jag vill nu komplettera det med ett eget vittnesmål. Må alla pigga men icke spontant självgående pensionärer läsa detta som en utmaning!

Jag retade mig länge på att de självgående pensionärerna är alltför få och att kundvagnar på drift är alltför många. Jag hade också lagt märke till att många kvinnor är motiverade att arbeta för Röda Korset men att många män har hämningar mot allt som inte är rejäla karlatag.

För åtskilliga år sedan kom jag på en lösning:
Röda Korset att fakturerar företag 110 kr för forsling av 1 kundvagn till butiken. Företaget betalar då avdragsgillt för en tjänst.
Jag drar vagnen till PrisXtra i Rotebro och lämnar faktura.
PrisXtra betalar Röda Korset.

Sedan dess har jag dragit åtskilliga vagnar till butiken och Röda Korset erhållit över 3000 kr. Butiken kan dessutom ringa mig om den får besked om en udda vagn på drift.

Jag har vänt mig med samma idé till Obs Stormarknad i Rotebro som 2002 blev Coop Forum och som nu krymts till Coop Extra.

Cheferna kommit och gått men ingen har hittills velat nappa på idén. De har hållit sig till en entreprenad. Den betyder att vagnar på särskilt attraktiva häckningsplatser, till exempel Rotebro station, blir hämtade efter att ha skräpat länge – men entreprenaden suger inte upp de udda vagnarna på drift, de som till slut vandaliseras eller hamnar i Edsåns eller Norrvikens vatten.

Ett Willy's finns nu även under Coop Extra i Rotebro och har där nr 08 44 39 40. Jag försöker även med det företaget och igen med Coop Extra när förhållandena stabiliserats i de väldiga lokalerna som en gång hyste Sveriges första stormarknad.

(Invigningen av den 1967 har jag för övrigt skildrat i novellen Observationer som publicerades förra året i Bokanjärernas antologi Trampa däck.)

I övrigt välkomna till min blogg! Där skildras en annan framstöt om transporter.

Inga kommentarer: