fredag 16 juli 2010

En stror nypa salt och en vilja att ompröva


Birgitta Ohlsson har skrivit ett alldeles utmärkt debattinlägg i Aftonblandet idag.
Det som känns så mysigt och kul, som ju bara måste vara rätt- det är det vi måste ifrågasätta och ompröva. Själv, njuter jag av CSI, jag älskar snaskiga deckare, sagor och Harry Potter. Det betyder däremot inte att jag vill bygga ett samhälle som räknar med att det finns magi, lyckonummer med mera.

Utvecklingen går framåt, den leder oftast till något som är bättre än det som var förut. Jag vill att det samhälle vi bygger står stadigt på en grund av fakta och vetenskap men samtidigt ständigt omprövas, av vetenskapliga skäl. Jag vill inte leva i ett samhälle som styrs efter normer som de som avspeglades av alltför många i den undersökning som Birgitta refererar till, Eurobarometern där:

"konstateras att hela 38 procent av EU-medborgarna håller med om påståendet att ”vi förlitar oss för mycket på forskning och inte tillräckligt mycket på tro”. Sex av tio européer tror att vetenskap och forskning kan påverka människors moral på ett negativt sätt. Studien visar också på att nästan var fjärde europé tror att forskning och teknologi egentligen inte kan spela någon positiv roll för miljön."

Jag hoppas att det säger mer om Eurobarometern än om europén och vårt samhälle idag, men jag känner mig tyvärr inte säker.

2 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

Jag var med i Eurobarometern en gång. Det tar ganska lång tid, med personlig intervjuare, och man får inget för det som vid privata undersökningar. Efteråt tänkte jag att det måste vara svårt att få folk att ställa upp på dessa utfrågningar och frågade intervjuaren, som hållit på med detta i många år, om det fanns någon känd skevhet i underlaget. Svaret blev att de var medvetna om, men inte kunde göra mycket åt, att politiker var kraftigt överrepresenterade bland deltagarna. De ställer gärna upp, sa hon, antagligen för att de tycker att den här typen av undersökningar är viktiga. Jag hade inte nämnt vad jag själv ägnade fler timmar om dagen åt.

Nu är vi politiker faktiskt vanligt folk vi med, men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite extra läskigt med beslutsfattare som inte har alla hästar hemma. Debatten i fullmäktige om elöverkänslighet var t.ex. en mardröm att följa för en skeptiker.

Rekommenderar för övrigt den utmärkta föreningen Vetenskap och folkbildning för alla med en sund skepsis.

Maria Bergström sa...

Bra inlägg Carina, håller helt med. Det mest allvarliga med detta är att oprövad alternativ vård betalas med skattemedel i många EU-länder. Det finns numera mer av vetenskapliga prövningar av det som vi kallar alternativmedicin, och en del fungerar verkligen. Men det som bara fungerar som placebo, eller tom kan vara skadligt hör inte hemma i en offentligt finansierad vård.
VoF är en bra förening!