fredag 30 juli 2010

Valfläsk, nej tack.

Från Wikipedia: "Valfläsk, informellt uttryck för generösa löften till väljare inför ett politiskt val. Valfläsket har ofta karaktär av populism."

Oppositionens löften är verkligen valfläsk. Mer fläsk till alla hör jag dem ropa. "Låt andra betala".

I Sollentuna döper oppositionsledare till och med sin blogg med ordet valfläsk så att ingen ska missförstå vad de vill (jag har inte uppfattat det som ironi i ordvalet). Allt majoriteten beslutat under 30 år verkar varit dåligt. Jag tror inte på att klä verkligheten i så svartvitt (antagligen vanligt tänk för en liberal).

Jag gillar inte valfläsk och populism. Det känns ofta oansvarigt. Jag saknar faktiskt när Socialdemokraterna för mig gav sken av stabilitet och ansvar. Nu gör de inte det i det här valet, men det kommer fler val. Så om fyra år kanske oppositionen uppträder som en som kan bära samhället och som inte skrämmer mig.

Inga kommentarer: