onsdag 4 augusti 2010

Lagar, tydlighet och burkor

Precis som Jan Björklund ser jag problem med burkor i offentligheten (se DN).

Kanske har Luciano Astudillo rätt att regelverket redan idag ger rektorn rätt att besluta om hur elever får dölja sitt ansikte.

Men är reglerna enkla och tydliga så borde DO inte behöva ett år på sig att fatta ett beslut.

Är regler oklara så ska de enligt mig förtydligas. I det här fallet känns det inte att det viktiga är ifall ansiktsmaskering i skola ska tillåtas eller förbjudas. Det viktiga för mig är att det inte ska behöva ta år för hantering av en diskrimineringsanmälan.

Sedan hoppas jag att en förtydling inte blir så detaljerad så att den blir fyrkantig.

(som parantes så ser jag inte att burka eller handskakning med andra könet är påtvingat inom någon religion)

Inga kommentarer: