onsdag 18 augusti 2010

Utveckling av TUT

Nog var vi många som reagerade när socialdemokraterna lanserade TUT på DN-debatt. Detaljförslag och låg effekt och svårkrystade behov är min åsikt.

De socialdemokratiska bloggarna försöker förtydliga att det gäller att underlätta vardagen vilket debattartikeln misslyckades med att förklara.

Butler, tvättinlämning och T-banenära förskolor får Jämtin och Batljan utnyttja själva tror jag. Men istället för att bara kritisera så kan jag utöka med vad som skulle underlätta min vardag i komunaltrafiken (buss + pendeltåg):

* Bättre möte bil-pendeltåg. Många stationer ligger nära huvudvägar, men aldrig möts de i kommunen.

* Bättre inväntning av bussar till pendeltåg så man slipper se rumpan på bussen.

* Bättre utrymme i rusningstrafik (bra om man har tvätten med sig :-)

* Få SL att släppa realtidsdata fritt så att andra kan uveckla bra appar (se bussar på karta, etc).

Annat som jag har mindre behov av (men andra kanske): Köpa kaffe och lunchpaket, internetuppkoppling och infartsparkering.

Vad skulle göra resandet lättare för dig?

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Så klart vill jag ha kamerabevakade cykelställ så att man vågar ställa cykeln där utan riskera vandalism.