fredag 10 september 2010

Det är inte OK

Jag längtar efter en möjlighet att rösta med foten i vården.
I nuläget är du fortfarande fast i en känsla av att det bara är att bita ihop, le och gilla läget. Du vet någonstans längst inne att du är helt i händerna på vården och du ska inte tro att du är något. Det spelar ingen roll om du försöker vara förutseende och tala om att du behöver resultatet av en utredning när ditt barn ska söka till gymnasiet ca 1.5 år i förväg och dessutom påminner om det kontinuerligt. Det görs inte ändå. Först var det för tidigt och sedan blev det för sent. Vilken tur att det gick att fixa genom kommunen.

Det är inte ok att en utredning som ska utföras skyndsamt tar över 9 mån innan den är klar och resultatet presenteras.
Det är inte ok att glömma en patient över sommaren.
Även läkare kan bli sjuka men det är inte ok att låta bli att boka ett nytt besök när man sedan är frisk igen.
Det är inte ok att skriva en epost och föreslå en tid dagen efter för att sedan inte läsa svaret som skickas någon timme senare. Följden blir ett par föräldrar som väntar förgäves, ännu en gång. Ännu ett par timmars förlorad arbetstid. Återigen en anspänning helt i onödan.

I Handen har man låtit BUP skötas av ett privat företag. Vad jag har förstått har man lyckats med att träffa tre gånger så många patienter per läkare. Man har också blivit nominerad för bästa bemötande. Just nu känner jag mig misshandlad och ledsen. Kanske skulle man se till att inte behandla människor på det här viset om det fanns en möjlighet att gå till en konkurrerande serviceenhet. Den här bristen på organisation och på respekt för de människor man arbetar med skulle liksom aldrig duga. Förstå mig rätt, jag har stor respekt för yrkeskunskaperna men det duger inte när det blir för sent och för lite.

1 kommentar:

Maria Bergström sa...

Jag håller helt med. Det är ovärdigt och visar en brist på planering och ledarskap. Avsaknad av incitament att driva en verksamhet effektivt och för patienternas bästa är främsta skälet varför jag tycker att upphandlingar och tydliga krav är viktigt för att få en bättre vård. Gärna privatisering om målet med en vård med hög kvalitet uppnås. Kan väl förstå din/er frustration. Mer kan man förvänta sig av våra skattepengar. Man kan också förvänta sig bättre förståelse och bemötande, och att ungdomar inte har tid att vänta i evigheter på att komma vidare i livet.