tisdag 21 september 2010

Kantiga upphandlingar är en fara

I dagens Computer Sweden skrivs det om Försäkringskassans konsultupphandling.

Kortfattat så upphandlade de 6 tjänstekategorier med totalt 120 konsulttyper. Lägst snittpris i en kategori vann i den kategorin. För de konsulttyper Capgemini ändå inte har planer att offera på så satte de priset till en krona och fick därmed ordentligt lågt snittpris på hela kategorin.

Många företag gör så, om än inte så uppenbart (vilket är bra att Capgemini visar den uppenbara bristen).

Nåväl. Min poäng är att alla upphandlingar som utformas som tävlingar riskerar missbruk av regler. Som medborgare är det inte orimligt att kräva att kvalité och leveransbarhet behövs som parameter i upphandlingar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta problem finns även vid upphandling av hälsa-, sjukvårdstjänster. Då när man lämnar kvalitén utanför kriterierna riskerar man patienternas hälsa. När jag ifrågasatt detta så svaret jag fått: "Vi måste ha ett x antal leverantör och då har vi inte möjlighet att titta på kvalitén. Patienterna kommer att märka att det ena leverantör har låg kvalité så går de inte tillbaka!"

Eszter

Sven-Åke sa...

Jag håller med Kjell och Eszter.På sjukvårdssidan har gamla duktiga leverantörer stängts ute pga något för höga priser.Samtidigt kommer riskkapitalbolag t.ex. Aleris in vilket har till följd att personalstyrkan minskas alltför kraftigt för att klara ekonomin och få den vinst man behöver.Det gåt förstås ut över patienternas omhändertagande och personalens trivsel.
Kvalitetskraven borde vägas in bättre än idag - det verkar som om det räcker med en förklaring stt"visst klrara vi det"!