onsdag 29 september 2010

Kommunvalet klart

Nu läser jag på val.se att de publicerat resultatet i Sollentuna. Läs själv här: http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/K/kommun/01/63/

Tio personer blev personvalda (varav ett par kom in just tack vare kryss).

Valsystemet är inte helt rättvist i marginalen. I kommunen som helhet "avrundades" moderaternas 25,22 mandat till 26 hela, medan kristdemokraternas 2,80 mandat avrundades nedåt.

Det är inte självklart för mig varför de som gjorde uträkningsmetoden har krånglat till det. En tvåvalkretskommun som vi borde klara det bra med mandat efter procent och ett par utjämningsmandat för den sista rättvisan.

Skolvalet finns förresten här: http://www2.ungdomsstyrelsen.se:8080/skolval2010/resultat.jsp

3 kommentarer:

Josefin Silverfur sa...

Jag förstår kretsuppdelningen i kommuner som är stora till ytan, men du har rätt i att vi verkligen borde ha ett system bättre anpassat för vår verklighet.

Har inte orkat lusläsa listorna, vem mer än Anna Myrhed (C) kryssade sig uppåt och in i fullmäktige?

Kjell Ericson sa...

Lilian Lama stog på plats 14 hos S, men kom in på ett av deras elva mandat.

Mer har jag inte granskat.

Kjell Ericson sa...

Apropå orättvis fördelning så sa en moderat till mig förra veckan att det var "orättvist att M gick framåt men inte fick fler mandat, medan FP backade och behöll mandaten".

En koll på valresultatet 2006 visade att M med sina 40,51% av rösterna borde fått 24,7 mandat. Men reglerna gjorde att det blev 26 mandat.

Vem startar en Facebook-grupp för rättvis mandatfördelning...?