torsdag 23 september 2010

Sverigedemokrater och vuxenmobbing

Ingen behöver tvivla på att jag står långt från SD.

Men att hitta på lösningar att låsa dem ute tror jag inte på. Min inre kompass rycker till när förslag om färre utskottsplatser skulle göra att de inte får plats. Antal platser borde ju vara anpassade för att spegla riksdagen.

Mitt minne från historielektionerna är att utefrysning försöktes mot nazisterna på 30-talet med följd att de växte i val efter val.

I Landskrona kan jag läsa att Folkpartiets strategi är att behandla dem som det demokratiskt valda parti de är. Kort förklarat i detta citat: "[Vi] tvingar dem att sätta sig in i ärendena och plöja igenom tråkiga handlingar inför nämndsmöten som alla andra.". SD backade ordentligt i årets val ska tilläggas.

I Sollentuna har SD inte mandat, behov eller resurser till att ta ställning i alla frågor. Men på riksnivå tycker jag de ska få ta ställning till utsläppsmål, torskfiskekvoter, etc, etc. Även enfrågepartier måste ta ställning i alla frågor.

3 kommentarer:

Fredrik L sa...

Mycket bra inlägg! Precis min melodi, och har alltid varit.
Ta fram dem i ljuset av verkligheten, inte denna fokusering på utfrysning, scenarier om VAD som kan komma att hända osv.

Demokratin är inte självklar, det vet vi från andra länder, men jag ser det som en självklarhet att man hanterar ALLA partier som valts demokratiskt på samma sätt, på demokratins villkor. Oavsett var de hör hemma.

Carina Knorpp sa...

Man ska föregå med gott exempel och leva som man lär. Jag håller med dig helt. Om en eller få-fråge partier tvingas öppna sina vyer och sätta sig in i en större del av vår komplexa värld kanske det t.o.m. är så att några inser att deras lösningar på problemen i samhället inte kommer att hjälpa. Nej, sätt in SD i MJU och låt dem diskutera fiskekvoter och storlekar på fisken med MP och V. Där finns det ingen orsak att tro att de skulle få det till att det blir bättre om vi slänger ut nyinflyttade svenskar. Deras EU-negativa sida kanske får mer nyans?

Josefin Silverfur sa...

Hear hear!