fredag 24 september 2010

Valdagens frid

Ett långt samtal de valsedelsutdelare jag träffade på valdagen handlade om att vi inte tycker om valsedelsutdelare. På valdagen ska medborgare kunna gå fritt in i lokalen utan att bli påklistrade (mest ihärdig var två företrädare för S och M som tog plats i dörröppningen). I Norge finns enligt utsaga avståndsregler. Förlängning av vallokalens utrymme tycker jag är helt rimligt.

Valdagen är medborgarnas dag. De politiska budskap man gett ska sjunka in och medborgarna ska göra sitt val.

Apropå sjunka så kommer jag till det jag skulle säga. Jag anser att Socialdemokraterna sjunkit som stolt meddelar att de på valdagen knackade över 800 dörrar på Malmvägen.

Ska de nästa gång bjuda på kaffe, bullar, skjuts till vallokalen och färdigklistrade kuvert?

Nej tack! Valdagen är inte till för sista-minuten-budskap.

2 kommentarer:

comra sa...

Så skönt att man inte alltid måste hålla med varandra!

Jag tycker det är bra att man är ute och rör på sig och visar sig även på valdagen. Jag kan väl iofs hålla med om att det är mer tveksamt att knacka dörrar men jag tycker verkligen man ska finnas på gator och torg för att kunna diskutera med de som ännu inte röstat!

Josefin Silverfur sa...

Vallagens 8 kap. 3§ säger "På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val." Det duger kanske inte för dig som avståndsregel, men gör att valsedelsdelarna bara får stå på ordentligt avstånd från valsedelsställen, nästan alltid utanför byggnaden som rymmer vallokalen. Där får de rimligen inte stå i vägen för dörren in till lokalen eftersom det vore hindrande och att vara för framfusig i sitt delande kvalar in som att försöka påverka. Allt annat än valsedlar brukar också falla under propagandadelen och därför är det inte ovanligt att röstmottagarna med myndig stämma beordrar valsedelsdelarna att strippa sig från gula M-jackor, snygga FP-band och förnedrande C-lådor innan de tillåts komma in och fylla på i valsedelsstället. Tolkar man lagen så tycker jag den fungerar utan avstånd i meter.

Själv tycker jag som röstande om att mötas av ett gäng leende valsedelsdelare och när jag delar själv har jag alltid haft väldigt trevligt och aldrig mötts av sura miner från de röstande. I och för sig tror jag väl kanske inte att delningen behövs, men jag tror uppriktigt inte heller att den gör demokratin någon skada. Självklart förutsatt att delarna gör det de är där för att göra och respekterar väljarna och reglerna.

Jag är dock stark i mitt motstånd mot ALLA andra aktiviteter av partipolitiskt slag på valdagen. Den dagen är väljarnas och då tycker jag partierna ska hålla låg profil och inte stå i valstugor, knacka dörr, dela flygblad, debattera och föra fram åsikter utan snällt hålla käften och vänta på väljarnas dom. På måndagen, efter att vi somnat i soffan chipsandes till valvakan, kan vi dra igång med valrörelse igen, om vi orkar.