fredag 1 oktober 2010

Sahlin 2008 gillar nog inte Sahlin 2010

Wikipedia: Samarbete är när flera personer, grupper, organisationer genomför arbetsuppgifter tillsammans.

Sahlin 2008 DN-debatt: Vi markerar tydligt att vi inte på något sätt kommer att göra upp, göra oss beroende av eller samarbeta med sverigedemokraterna.

Jag läser på Aftonbladet och Politikerbloggen att de rödgröna inte har emot att SD samarbetar med S och tillsätta Kent Härstedt som talman.

Sahlin 2010: Vi kan inte ta hänsyn till vad Sverigedemokraterna kan tänkas rösta på i varje fråga.

Situationen vi har idag var inte otänkbar 2008. Jag har inga problem med ståndpunkten hos Sahlin-2010. Jag är övertygad att Mona-2008 skulle skälla ut sitt 2010-alter ego och se det här som en inbjudan till SD i samarbete. Hennes 2008-retorik sätter henne på en märklig retorisk pottkant.

Björn von Sydow håller kanske med (gissning av mig).

Vad jag inte förstår är hur Sahlin inte förutsåg och deklarerade en hållning i denna position 2008.

Sverige överlever 4 år med SD som vågmästare, sedan kanske argumenten för en majoritetsalliansregering är ännu starkare för fler väljare. Jag återkommer om 3,5 år i den saken och väljarna ger sin dom om nästan 4 år.

Inga kommentarer: