måndag 8 november 2010

Föräldrar som lärare

Min tioåring hade problem med matteläxan igår. Att jag hade femmor i matte i skolan visar att jag kan räkna, men jag kan inte riktigt förmedla kunskapen till en fjärdeklassare.

Problemet var subtraktion (204-199) där man i uppställningen måste låna från tiotalet och hundratalet för att räkna ut entalet. Ja ja, ni fattar kanske om ni skriver ner det.

Hur som helst gick jag bet på det (kanske på tionde försöket fick jag till det). Den här pedagogiken borde finnas på nätet (subtraktion är ingen statshemlighet direkt). Jag kanske kan leta upp det. Men borde inte jag (och alla andra) som förälder upprepande blivit meddelad pedagogiska sidor eller information vi kan ta till hjälp när läxhjälpning ska göras?

"Nä nä lilla gumman, nu ska vi räkna på pappas sätt istället som är bättre än frökens" är inte direkt till hjälp för barnet, läraren eller föräldern.

Jag får fråga rektorn hur han ser på det...

1 kommentar:

Adam Johansson sa...

Finns förstås på nätet såsom

http://www.arstaskolan.se/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=186&video_id=75

hoppas det hjälper