torsdag 16 december 2010

BERÖM FÖR JULKORT


Kommunikation har varit min uppgift i flera skeden av mitt liv. Det har gjort mig till en kritisk iakttagare. När inbjudan kom att dela ut FP-julkort, vaknade den kritiska blicken och en viss misstänksamhet. När jag väl fått mina kort för att dela ut i Rotsunda gård, synar jag kortet kritiskt. Tjänar detta verkligen FP och liberalismen?

Första sidan: Simulerande genom den ovanliga julgranen och friheten från missionerade attityd. Jag gör sedan som man ofta gör, vänder på det vikta kortet och ser vad som står på baksidan:

Inbjudande, inte påträngande. Erbjuder kontaktvägar. Kunde inte ha varit bättre. Dags att se mittuppslaget. Där möter till vänster:


Härligt! Det misstag massor med organisationer gör, även partier, är att underteckna med ett kollektiv. Avsändaren skall alltid vara en levande människa, gärna två, och läsaren måste få veta hur avsändaren/avsändarna nås.

Vänder blicken till höger och ser detta, en presentation av vad FP vill. Ingen polemik, i stället en inbjudan att komma med synpunkter.


Detta julkort delar jag ut med glatt hjärta. Det är ett mästerverk! Vilka bör hyllas? En och samma person kan ju inte gärna har skrivit, illustrerat och layoutat detta. Dessutom har utdelningen organiserats föredömligt. Kortet ger julstämning, nu är det bara att dela ut det.

Inga kommentarer: