söndag 13 mars 2011

En våg och allt kommer av sig..

Jag läste Jan Björklunds debattartikel om att läraren ska finnas på plats vid "katedern" imorse och tänkte att jag skulle blogga lite om det. Men även om mina tankar kring vikten av att lärare är ledare, av att läraren finns där och förklarar och leder en diskussion om hur man kan analysera problem och hur man söker och värderar fakta fortfarande känns viktiga.
Även om jag vidhåller vikten av att skolan ska ge alla möjligheter till att prestera bra även de som inte har välutbildade föräldrar och de som behöver mer hjälp för att ta ansvar själva.
Så måste jag säga att händelserna i Japan överskuggar allt i sin magnetud. Naturen har enorma krafter och vi är oskyddade och nakna inför dem. Bilderna av det svarta vattnet som väller in är fruktansvärda. Gamla osäkra kärnkraftverk som tar stryk spär på eländet. För en gång skull tycker jag att samtliga inbjudna politiker i Agenda gjorde ett bra jobb. Tsunamin har än så länge skördat flest offer. Vi får hoppas att de sjukdomar som härjat i Haiti efter jordbävningen inte kommer att bli ett problem i Japan. Det är ju trots allt skillnad på när ett av världens fattigaste och ett av världens rikaste länder drabbas. Och eftersom det inte skulle hjälpa Haitis folk alls om Japans folk lider, så hoppas jag på det.

Inga kommentarer: