tisdag 12 april 2011

Tid och kraft

Jag började egentligen detta som en kommentar till Kjell Ericsons föregående inlägg "Jag gillar Rut", men det svällde iväg och fick därmed bli ett eget blogginlägg. Det är ett mycket intressant tankeexperiment att byta tid mot tid. Vi har såhär långt endast använt hushållsnära tjänster för flyttstädning, just med motiveringen att vi hellre bör ägna den dagen åt att packa upp och komma i ordning, än städa en lägenhet vi lämnar efter oss (det blev sannolikt också bättre städat, vi har alla våra olika kompetenser). Vi har också använt Rot-avdrag för att låta glasmästaren måla om fönstren på sommarstugan. Dels kunde vi därmed ägna semesterdagarna åt att gå med barnen och bada istället, dels blev det så oerhört mycket bättre gjort. Vi har som sagt olika kompetenser i tillvaron (beroende på talang, intresse, engagemang, erfarenhet och hårt slit).

Sedan kan man förstås även fundera över om tiden som mått. Vi får väldigt mycket olika gjort på samma tid (det gäller författare och lärare, högst sannolikt även städare). På något sätt måste det också handla om kraft. För att dra en parallell: Jag som lärare är kanske i skolan lika många timmar som fritidspedagogen. Ändå tjänar jag något mer (jag vill inte hävda att jag med tanke på studielängd och ansvar tjänar bra, men mer än min jämnåriga fritidspedagogskollega). Är det rimligt? Ja, säger jag. Vi har olika ansvar. Våra uppdrag är båda ansvarsfulla och kräver sitt engagemang, men lärarens ansvar är större (kunskapsmålen är lärarens ansvar). Vi bidrar båda mot att kunskapsmålen nås, men ansvaret är mitt. Och ansvarstagande (vilket kräver både tid och kraft) är något som samhället förväntas betala för.

Jag har precis avrundat en föreläsning för 200 högstadieelever kring "Stress och Arbetsro i skolan". Den tog bara en och en halv timme. Vi var i en fullsatt lokal där syret sakta men säkert tog slut. Den som inte tror att den tog ganska mycket kraft räcker upp en hand! Visst gav det också energi, men jag känner adrenalinkickens rekyl komma och lär inte kunna göra så mycket mer kvalificerat arbete på en stund. Hur ska denna tid räknas? Tiden som krävdes för förberedelser (inläsning, powerpointbygge mm) är lättare att räkna, men tiden för återhämtning?

Att byta tid mot tid är en intressant tanke. Jag skulle mycket gärna byta tvätt och mangling mot exempelvis datorsupport, om det fanns någon som önskar byta. Kan detta åstadkommas utan alltför mycket administration och krångel? Hur ser en liberal ekonomi – i den bästa av världar – egentligen ut?

Inga kommentarer: