lördag 10 september 2011

"Stå utanför Euron kan bli dyrt"


Viktig artikel av viktiga politiker i det enda svenska partiet som vågar se fullt ut hur nödvändigt Europa-samarbetet är och hur viktigt det då är att vara med i euro-samarbetet. Artikeln finns i sin helhet att läsa i SvDs nättidning.

Där införs också kommentarer som numera går genom Facebook. Bland dem kan man läsa massor med i allmänhet anonyma inlägg, ofta föraktfulla och hatiska men i vart fall med löftet att aldrig rösta på dessa politiker mer.

Jag har till detta debattforum med mitt namn tydligt angivet sänt in följande kommentar:

"FP-politikerna har rätt i sin analys och sina slutsatser, och det är väl att de vågar uttrycka dem. En slutsats är emellertid värd att lägga till just i Sverige. 1992 försökte vi krampaktigt rädda en valuta, vår egen, genom att till slut höja marginalräntan till 500 procent. Euro-ledningen uppträder nu lika krampaktigt. Bäst är att låta sådana länder lämna båten som släppts ombord av ren välvilja och utan kontroll sedan av att de följt reglerna."


Facebook påstås vara lätt. Kinesiska är också lätt för dem som vuxit upp med språket. Det har jag emellertid inte gjort. Facebook-muren kan vara lika svår att bestiga om Kinesiska muren. Jag har inte lyckats få min kommentar införd på SvD.se/opinion/brannpunkt.


Nu vet i alla fall ni folkpartiklar i Sollentuna att jag försökt. Ni vet redan att jag i likhet med Adam Swejman och "inofficiella" personer i Bryssel menar att Euron och Grekland bäst räddas genom skilsmässa. Jag hoppas den insikten sprider sig också i Sveriges mest EU-positiva parti.

Inga kommentarer: