onsdag 5 oktober 2011

Politikens o demokratins gränser

Läser insändarsidan i dagens tidning och får en massa tankar:

"Vändpunkt för grekisk demokrati
Staten Grekland har stora ekonomiska problem främst beroende på att man under lång tid inte har haft kontroll på och matchat intäkter med kostnader. Det land i vilket demokratin sägs ha uppstått kan nu vara i början på en ny era som blir historisk; det land som bevisade att demokratin förstörde statsekonomin och öppnade dörren för ett nytt styrsystem som inte präglas av demokrati.
Ett av demokratins problem är just att den i vissa lägen kan bädda för eller öppna dörren för att överskrida ekonomiska lagar."/Lars Andersson, Skövde, SvD 5/10-11

Jag tror verkligen på demokratin. Självklart, annars kan man dessutom inte arbeta som lärare då läroplanen föreskriver lärare att faktiskt vara något av demokratifundamentalister. Men visst har demokratin sina problem, att dessa går och bör diskuteras är dock också en del av dess styrka. Demokrati är inget felfritt sätt att styra på, men det är det minst dåliga vi sett. Här får väl akribin anses betryggande, beprövad erfarenhet visar tydligt vad som händer med alternativen.

För att demokratin ska fortsätta fungera påstår jag att det är viktigt att vi ständigt reflekterar över politikens gränser. Som så ofta annars tror jag BALANS är det gyllene ordet. Det gäller att ha fingrarna i rätt syltburkar och lagom långt ner, om jag tillåts travestera Fps gruppledare i Umeå (som hade bra tänk kring barnens fruktstund i skolan).

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Demokratin blir tyvärr inte bättre än majoritetens förmåga att välja rätt.

I både Grekland och USA och historiskt så har du svårt att bli vald utan lova mindre skatt eller ökade förmåner till väljaren.

Vi kan vara stolta i Sverige med att det är få partier som allt till alla.

Politikens gränser funderar jag ofta på. Jag har massor med bra idéer som jag inte tycker är politikens ansvar.