tisdag 15 november 2011

Fastighetsskatt del II

"I mitt nästa inlägg ska jag försöka utveckla min åsikt om varför fastighetsskatt är bra, varför den var felkonstruerad och hur man skulle kunna göra istället." ... så skrev jag i mitt förra blogginlägg här. Nu kommer alltså det jag utlovat!

1. Fastighetsskatt är bra för att den är lätt och billig att administrera och i det närmaste omöjlig att fuska med.

När jag jobbade på Skatteverket som handläggare var det ofta jag fick sitta med frågor om fastighetsskatt. Alltid var det att man skulle räkna ut hur mycket någon som ägt en fastighet bara en del av året skulle betala. Märkligt nog kunde inte Skatteverkets datorprogram (LT) göra det. Om någon ägt en fastighet och sålt den 1'a maj, skulle han betala 120/360 av skatten. Nya ägaren 240/360. Onödigt att personal på Skatteverket skulle sitta och räkna ut sånt, datorerna borde ha kunnat fixa det.

En annan variant hade varit att ha samma princip på fastigheter som med bilar: Han som äger objektet när skatten infaller för betalning betalar hela skatten. Säljaren och köparen får sen reglera kostnaden i köpeskillingen mellan varandra om de vill.

Fler fördelar med skatt på fastigheter är att den är i det närmaste omöjlig att fuska med. Om staten kunde dra in säkra skattepengar kunde man sedan minska skattetrycket på sånt som är lättare att fuska med. På så sätt skulle man också ta bort ett incitament för att fuska också. Om vinsten med svartjobb och momsbedrägerier minskar kommer också de som överväger att göra det också att avstå i högre utsträckning. (jämför med rot- & rutavdragen)

Medborgarna kan då själv välja vad man vill göra med sin lön. Bo flott och betala fastighetsskatt eller bo billigt/låg fastighetsskatt och spendera pengar på annat. Fungerar väl med regeringens jobbpolitik - fler motiv till att jobba.

2. Hur var fastighetsskatten felkonstruerad och hur skulle man kunna göra istället? Gamla fastighetsskatten slog fel när taxeringen följde prisutvecklingen för hur mycket nya grannarna betalade för sin fastighet.

Jag gör inte anspråk på att ha lösningen på problemet, men man skulle kunna tänka sig en variant där fastighetsägarens pris som han en gång betalade för sin fastighet skulle följa t.ex. kpi, inflationen, eller något annat mått, och på så sätt motsvara taxeringen för beskattningen? (ja, kryphål finns säkert, bara att täppa till.)

Min slutpoäng är ändå att fastighetsskatt är bra om man jämför med andra former av beskattning!

Wikipedia om begreppet fastighet.
Jordabalken.
Fastighetstaxeringslagen.

/Nicolaus Anderbom

Inga kommentarer: