lördag 10 december 2011

Hur tänkte man nu? Nobelfest med extra.

Jag förstår verkligen inte hur man tänkte. Det finns en dag varje år när Stockholm bevakas av media. En dag när det finns statschefer, kungligheter och andra människor som behöver skydd av polis och SÄPO i Stockholm. En dag när man kan uppleva att halva Stockholm är avspärrat för oss som bor här. Denna dag inträffar alltid mitt i julhandeln, det här året dessutom på en lördag.

Varför ger man just då tillåtelse för åtminstone två demonstrationer?
En av dem i Gamla Stan, där det är trångt. Man behöver inte vara särskilt begåvad heller för att förstå att en demonstration som handlar om att det är synd om svenskarna (om jag förstått det rätt) kommer att dra till sig vänstergrupper som vill motdemonstrera. Och sedan är det igång.... bengaliska eldar, brandbomber, slagsmål, förstörelse, personskador mm.
Jag kan inte låta bli att tycka att det är en fullständigt onödig säkerhetsrisk. En fullständigt onödig möjlighet för dessa grupper att få ut sina budskap och sina handlingar inte bara i svensk press utan även internationellt. Radioreportaget från Gamla Stan får mig att känna både skam och rädsla.
Vad tänkte de som gav tillstånd för demonstrationen?

5 kommentarer:

Sarah | glad (men lätt irriterad) vegan med skivintresse sa...

Nu verkar det ju gått ganska lugnt till ändå. Några pyrotekniska föremål har beslagtagits och en människa blev påkörd av POLISEN samt några idioter kastade sten. Hur vida de borde gett tillstånd till demonstationer just då är ju en annan sak kanske.

Anonym sa...

Oroande med en reporter från Radio Stockhom som i direktsändning förlöjligar "högerextremisternas"manifestation.Anmält till radionämnden.

Erik Rune sa...

Bloggaren har förstått vad få andra liberaler har förstått: att problemet börjar med nazisternas marsch. Om den stoppas av polisen finns inget som kan dra till sig några motdemonstranter.

Magnus Blixt sa...

Spontant instämmer jag i Carinas inlägg och tycker det är synd att man inte fredar staden när världens fokus nu ligger här, men antar samtidigt att polisens presstalesman har rätt när hon säger att det i princip är omöjligt att INTE ge tillstånd till demonstrationer så länge de rör sig inom det som den grundlagsskyddade yttrandefriheten stadgar.

Carina Knorpp sa...

Jag misstänker att polisen har rätt och att det är i princip omöjligt att avslå demonstrationer. Däremot skulle jag tro att det finns möjlighet att styra om demonstrationer till delar av Stockholm som inte är mitt i shoppingområden eller nära alla SÄPOskyddade "objekt" som bevistar nobelfesten. Om det inte är möjligt enligt svensk lag tycker jag att lagen bör korrigeras. Om demonstrationen handlat om forskning eller Nobel kanske det hade varit motiverat att låta den synas just där och då, eftersom den inte gjorde det kan den vara på annan tid och plats, anser jag.