lördag 10 december 2011

Läs nyhetsbreven! Kommentera dem!


Tre av "våra" ministrar och våra representanter i Bryssel sänder ut nyhetsbrev till intresserade folkpartiklar. Det är bara att trycka på Kommentera så kan vi låta våra företrädare ta del av vår visdom. Gör det! De tar intryck!

Idag har jag hunnit läsa senaste nyhetsbrevet från Bryssel. Jag greps av tacksamhet och skrev en kommentar. Jag återger den här och lägger till de blankrader som inte fick plats i det lilla kommentarfältet:

"Så här inför slutet av året vill jag passa på att tacka för era insatser.

Jag blev federalist när jag 1945, på gymnasiet, bestämde mig delta i en uppsatstävling om arbetet för fred, anordnad av Internationella Kvinnoförbundet för Fred och frihet. Priset var en vistelse i England. Där gick jag på kväkarnas folkhögskola och fick än mer argument för federalismen.

Några år senare, på SNS, deltog jag i arbetet på att informera företag och allmänhet om den kommande Europamarknaden. Trettio år sedan arbetade jag med en intern men internationell rödakorskonferens och skrev 'Din kraft för fred'.

För att uppnå fred finns ingen annan väg än att knyta staterna till varandra, utforma åtgärder så att de är möjliga att utvärdera, systematiskt jämföra länder och en ordning som gör det omöjligt att bygga potemkinkulisser framför ekonomin.

Ni kämpar väl, och det är jag djupt tacksam för!
"

Våra "bryssel-liberaler" gör en fantastisk insats, väl värd att framhålla på själva Nobeldagen.

Inga kommentarer: