onsdag 4 januari 2012

Extrapris på läsk hos oss medan fransmännen inför extraskatt

Fransoserna lägger extraskatt på läsken och hoppas att befolkningen ska minska sitt sockerintag. Jag är ingen påivrare av högre skatter men noterar att något behöver göras. Vi äter fel saker, vi äter för mycket trots att affärerna har mat som är bra. Med tanke på vad jag skrev häromdagen - att mjölk ibland kostar mindre än läsk - kunde jag inte gå förbi den reklampratare utanför en av Sollentunas största livsmedelsbutiker - som hade följande budskap, utan att ta ett foto: 5 kr för 1,5 liter läsk.

1 liter mjölk kostar omkring 8 kr och det är det är sällan extrapris på mjölken!

Även jag inser att livsmedelsbutiker behöver sälja för att gå med vinst men detta exempel är nästan ett hån mot de folkhälsoproblem vi har idag och visst bör även handeln ta delar av ansvaret för att sälja bra mat till bra pris och inte främja de som vi vet är skadliga.

Det görs även ibland, det vet jag, men det är ofta extrapris på mat som läsk, chips och godis.

Jag vill tro att varje människa är klok nog att inse vad hon mår bra av men frågan är om det inte behövs styrmedel ändå. Men också en attitydförändring. Ett kg äpple för omkring 25 kr är rätt mycket kan man tycka. Men det är samtidigt lika mycket som en påse chips.

Och nästan 50 procent av Sveriges befolkning har övervikt...

Om du vill förkovra dig mer i mat, hälsa och politik är du välkommen till bloggen Sitell&Frisk.

Inga kommentarer: