måndag 16 januari 2012

Hur blir man Svensk?

Läser dagens tidning och finner en formulering jag tänker bära med mig:


Hur kan vi ens tillåta ett uttryck som "tredje generationens invandrare"? När slutar man vara invandrare då? När blir man Svensk? Min släkt har jag förstått invandrade till landet med Vallonerna någon gång på 1600-talet, är jag då "tionde generationens invandrare"?
Möjligtvis kan man använda första generationens invandrare som etikett för de som de facto faktiskt bytt hemland. En sådan enkel sak som att byta namn på "Svenska för invandrare" till "Svenska för nybörjare" tror jag kan vara en nog så viktig signal.

Medborgarskap för mig betyder att man är Svensk. Punkt. Allt annat riskerar att på alla de sätt bli stigmatiserande. Jag delar Martin Luther Kings dröm att alla en dag inte kommer att bedömas efter färgen på deras hud utan på innehållet i deras karaktär (fri översättning ur minnet). Jag hoppas Ullenhags utredning lyckas i sin ambition att bli till ett incitament för att främja integrationen – utifrån såväl rättigheter som skyldigheter för individer.


3 kommentarer:

Nicke sa...

Medborgarskapsproblemet är överdrivet. De allra flesta invandrare ansöker aldrig om svenskt medborgarskap. /Nicke

Anonym sa...

Min sambo är invandrare från Thailand. Hon är svensk medborgare och har bott i Sverige i över halva hennes liv. Jag har frågat henne om hon är eller känner sig som svensk och på det har hon svarat: nej. Hon är thailändska och kan aldrig bli svensk, säger hon. Hon är inte ens intresserad av att bli det.

Jag har svårt att tro att jag skulle känna mig som thailändare om jag skulle flytta dit och bli medborgare där.

Egentligen är det väl upp till varje egen individ att avgöra om man är svensk eller ej. Några grundläggande kriterier ska väl kanske uppfyllas, såsom medborgarskap och språk, men i övrigt tycker jag att man får välja själv.

Ola Byström

Magnus Blixt sa...

Du har onekligen en poäng där Ola. Samtidigt har jag svårt att se att någon som är född och uppvuxen i landet (och fått medborgarskap vid födseln) inte bör definieras såsom varandes svensk. Jag tror inte samhället har något att vinna på andra etiketter.