måndag 9 januari 2012

Jag måste bara få gratulera....

....Jonas Sjöstedt till en bra start som ny partiledare för Vänsterpartiet. I en intervju med Västerbottensnytt förklarar att han anser det vara ett straff att bo i Stockholm - och nu blir jag väldigt nyfiken hur resten av Vänsterpartiets straffskala ser ut... jag väntar med spänning på hur Vänsterpartiet vill att Folkpartister ska bestraffas. Kanske ska vi förvisas till Umeå? (För övrigt gillar jag Umeå. Min far och bror bor där.)

I Sverige bor nästan 9,5 miljoner människor. I Stockholms län lite drygt 2 miljoner och i Stockholms kommun ca 850000 människor. (Källa SCB.se) 330000 människor står i kö bara i Stockholms stads bostadsförmedling. 330000 är ganska exakt Umeå multiplicerat med två. Om det bara fanns bostäder så skulle invånarantalet kunna öka stort och snabbt. Varför vill över 20% (troligen närmare 25% om det bara var möjligt) av Sveriges befolkning bo i Stockholms län när det är så hemskt här?

7,4% röstade på Vänsterpartiet (39565 personer) i Stockholms kommun i riksdagsvalet 2010 och 17034 i Västerbottens län eller 8399 i Umeå kommun. Stockholms kommun är Sveriges till ytan 252'a största kommun med sina 209 kvadratkilometer mot Umeå som är den 39'e största kommunen med en yta på 2415 kvadratkilometer. I Stockholm finns det alltså 189 vänsterpartister per kvadratkilometer och i Umeå endast ca 3,5 vänsterpartister per kvadratkilometer. Chansen (eller risken som jag hellre vill kalla det) att springa på en Vänsterpartist i Stockholm är alltså 54 ggr större i Stockholm än i Umeå! Jonas Sjöstedt borde älska att bo i Stockholm!

/Nicolaus Anderbom

Inga kommentarer: