torsdag 12 januari 2012

-Jag tycker som S, MP och V. Sorgligt.

"Kravet på tvångssterilisering vid könsbyte blir kvar, trots att det finns en bred majoritet i riksdagen för att det ska slopas. Kristdemokraterna har fått med sig övriga borgerliga partier på att frågan är juridiskt komplicerad och behöver utredas vidare." (DN.se)

På Svt text-tv läser jag: "S, MP och V tycker det är sorgligt att KD lyckades blockera ett förslag som det finns en riksdagsmajoritet för."

Jag inte annat än hålla med S, MP och V om att det är sorgligt.
Nåja, KD åker nog ut ur Riksdagen i nästa val. Jag kommer inte att sörja iaf.

/Nicolaus Anderbom

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför vill KD sterilisera transvestiter? Vad blir problemet om man inte gör det enligt Alliansen?

För jag antar Alliansen är enig eftersom man låter KD framföra förslaget.

Ola Byström

Nicke sa...

Varför Kd vill ha kvar steriliseringstvånget för personer som genomgår könsbyte är jag inte säker på. I alliansen vill M+C+Fp avskaffa steriliseringstvånget.

Nej, du antar fel. Är bara Kd och Sd som vill ha kvar tvånget, men Kd lyckades förhala processen genom att få igenom krav på ytterligare onödiga utredningar. Inget beslut är fattat. men man kan fatta beslut, eftersom det finns bred majoritet med Fp+M+C+S+V+Mp. Vi som "gnäller" är alltså mot att Kd lyckats förhala processen.

Ärligt, så är det ingen stor fråga. Så många människor berörs inte att Kd och Sd kan släppa detta. /Nicke

Anonym sa...

Har ingen åsikt i frågan så undrar varför man inte inte ska sterilisera? Väljer man att byta kön så ska/vill man väl inte som blivande pojke föda barn?! Eller vill man det kanske? Och vad kommer kravet att steriliseras ifrån? Alltså inte vilka partier utan vad är den bakomliggande orsaken?
Med vänlig hälsning, Heléne