torsdag 20 december 2012

Dom över död man

Dom över död man, filmen om Torgny Segerstedt, såg jag igår, och den förde mig tillbaka till en konflikt jag upplevde under min präglingstid. Det var en konflikt mellan mina känslor för två olika personer.

Den ene var den store demokratikämpen, individualisten och liberalen Segerstedt. Han hade rätt! Jag beundrade vad han skrev och hur han skrev, jag försökte ta efter.  Jag läste honom i GHT, jag köpte hans böcker.

Den andra var den trygge landsfadern Per-Albin, han som kompromissade för att hålla Sverige utanför kriget. Han hade också rätt! Hur skulle någon yttrandefrihet kunna behållas om Tyskland eller Ryssland ockuperade oss?

Sinnelagsmoral och resultatmoral är båda nödvändiga, och därför rekommenderar jag alla att se Dom över död man, särskilt alla politiskt aktiva. I den filmen uppträder Segerstedt och Per-Albin livs levande.

Det finns en dramatisk händelse i december 1939 som inte skildras i filmen. Jag skildrar den emellertid på min blogg.  Välkommen till den!

God Jul och ett  2013 som blir bättre än 2012!

Inga kommentarer: